Jochem Oostendorp
Awareness in Motion
Praktijk voor lichaamsgerichte therapie en coaching

De Trager Approach

Ook jij kunt leren ontspannen!

Leren loslaten, © TRAGER Verband Deutschland e.V.
De Trager Approach leert je om fysieke klachten, zoals nek- en schouderklachten, te voorkomen.

Veel fysieke klachten zijn het gevolg van stress of een verkeerde houding. Het lichaam bouwt spanning op en dit resulteert in lichamelijke klachten zoals stijfheid van spieren en pijn. Ook emoties kunnen zich op die manier vast zetten in het lichaam. De Trager Approach zorgt ervoor dat spanningen loslaten en maakt dat je bewegingen als plezierig ervaart en niet langer als pijnlijk. Je ervaart een diepgaand gevoel van ontspanning, welzijn en welbehagen in beweging.

Door het loslaten van patronen bevorderd het tevens je persoonlijke groei. Het wordt ook toegepast door sporters, dansers, zangers en acteurs om tot een betere prestatie te komen. Zij leren vooral van het verhoogde lichaamsbewustzijn en het kunnen loslaten van spanning om zo tot een betere prestatie te komen.

Het meest wordt het echter toegepast bij mensen met klachten aan hun bewegingsapparaat, vooral bij chronische klachten. Ook bij klachten niet verholpen konden worden door fysiotherapie of andere lichaamstherapie.

Het is zacht, aangenaam en elke beweging is op de cliënt afgestemd. Het is verrassend dat iets wat zo goed voelt zo’n groot effect kan hebben.

Het versterkt de verbinding tussen lichaam en geest. Elke beweging heeft tot doel je lichaam te leren gemakkelijker en pijnvrij kan bewegen. Het gevoel van lichtheid, openheid, verbondenheid en rust die tijdens een sessie ervaren worden zet veranderingen in je lichaam in gang.

Doordat het actieve bewegingen zijn en je bewust bent van de bewegingen zorgt het voor een diepere en langdurende verandering. Dit is anders dan bijvoorbeeld het passief ondergaan van een ontspanningsmassage of het gedachteloos doen van oefeningen bij fysiotherapie.

Je laat spanningen los, leert het opbouwen van spanningen voorkomen en verbeterd je houding en bewegingspatronen. Hierdoor beweeg je vloeiender voel je je weer vrij.

Wat is Trager Approach?

Milton Trager demonstreert voet werk
© Trager International/ J. Oostendorp

De Trager Approach® is een holistische methode die het zelfherstellend en zelfcorrigerend vermogen van het lichaam activeerd.

Het is een prettige en zachte manier om je lichaam tot rust te brengen. Het bestaat uit een serie zachte technieken welke het lichaam uitnodigen zich te ontspannen. Hierbij gebruikt de practitioner zijn gevoel en inuïtie om contact te maken met het lichaam van de cliënt en te bepalen wat er nodig is op dat moment.

Vrijheid

Ruimte ervaren
© TRAGER Verband Deutschland e.V.

Het is een nieuwe manieren te leren om met je lichaam om te gaan. Je ervaart meer vrijheid in je bewegingen wanneer beperkingen verdwijnen. Meer ruimte in je gewrichten waardoor het bereik van je bewegingen groter wordt.

Alle bewegingen die worden gemaakt zijn comfortabel waardoor het lichaam zich durft te ontspannen en zich gedragen voelt. Doordat de bewegingen langzaam worden uitgevoerd en er veel korte pauzes zijn heeft je systeem tijd om de ervaringen te verwerken en eigen te maken. De ontspanning van spieren ervaar je in beweging zodat deze ontspanning geïntegreerd wordt in je bewegingspatronen. Zodat er na verloop van tijd blijvende verbeteringen zijn aan je lichaam en je bewegingen.

Contact maken
© TRAGER Verband Deutschland e.V.

Het is één van de meest aangename vormen van lichaamswerk. Een ander verschil met de meeste andere lichaamstherapieën is dat er in contact met de cliënt gewerkt wordt, hierdoor is elke sessie maatwerk. Ook is het comfortabel, er wordt niet gekneed of gestretcht. Er wordt holistisch gewerkt. Alhoewel we contact maken met huid, bindweefsel, spieren, gewrichten etc. zoeken we naar een effect in de patronen die spanning vasthouden en die je bewegingen bepalen. Er bestaan geen stijve spieren, met de spier is niets mis. Het is het gevolg van verkeerde aansturing als gevolg van pijnvermijding, spanning, een verkeerd bewegingspatroon of in het lichaam vastgehouden emoties.

Voor iedereen die:

  • wil leren om het opbouwen van spanning te voorkomen.
  • fysieke klachten heeft die het gevolg zijn van stress, verkeerde houding of emotionele spanning.
  • last heeft van spanningsgerateerde klachten zoals nekpijn, rugpijn, schouder klachten, hoofdpijn, migraine etc.
  • beperkingen ervaart in zijn/haar fysieke functioneren
  • in zijn functioneren beperkt is door aandoeningen zoals MS, chronische vermoeidheid (CVS), fybromyalgie, reuma, Parkinsons, funcie uitval etc.
  • zijn sportieve of artistieke prestaties wil verhogen
  • wil groeien door het ervaren van een ruimer bewustzijn en een loslaten van belemmerende patronen

Het kan worden ingezet voor:
Ik pas deze methode toe in groepsles en in individuele sessies.

Persoonlijke sessie

Tijdens een persoonlijke sessie kun je leren je lichaam te ontspannen en verlichting van je klachten krijgen. Lees meer over een persoonlijke sessie voor ontspanning.

Sessie


Groepsles

Naast persoonlijke sessies geef ik ook wekelijks een groepsles. Hierbij worden oefeningen gedaan om te leren ontspannen en het lichaamsbewustzijn te verhogen.

Groepsles


Ervaringen met de Trager Approach

Voor ervaringen van mijn clienten zie de pagina over sessies.

"Milton Trager’s methode heeft meerwaarde voor iedereen die een gezonder en dynamischer leven wil leiden"
   Deepak Chopra arts en auteur van 50 bestseller boeken over genezingsprincipes

"Ik voel me als een dansende wolk"
   Chuangliang Al Huang, oprichter van 'the Living Tao Foundation', Tai Chi Meester, auteur, filosoof, danser, leraar en & kalligrafeerder