Jochem Oostendorp
Awareness in Motion
Praktijk voor lichaamsgerichte therapie en coaching

Lage rugpijn

Ook jij kunt leren ontspannen!

Ontspanen beweeg bij lage rugpijn

Lage rugpijn is een veel voorkomend probleem, bijna iedereen heeft er weleens last van. Blijven bewegen en de rug ontspannen is het advies. Bij de Trager Approach doen we beide tegelijkertijd. Door subtiele bewegingen wordt de rug geleerd wat ontspannen is. Vaak zie je hierbij na één sessie al verbetering. Na meerdere sessie zal je rug zich beter kunnen ontspannen en is de houding verbeterd waardoor rugklachten verminderen.


Deze simpele oefening geeft verlichting bij lage rugpijn. Ga op een verhoging staan, bijvoorbeeld de onderste traptrede. Houdt je met één hand vast. Ga zo staan dat één been vrij hangt en de ruimte heeft te bewegen. Laat één been hangen en breng dit door je heupen te wiegen in beweging van voor naar achter. Probeer hierbij het gewicht van je been te voelen en dit te laten hangen. Als variatie hierop geeft je aan het eind van de beweging, als het been voor je op de hoogste positie is, een kleine trap. Houd dit klein, alsof je een ballon een meter wegschopt.

Persoonlijke sessie

Jochem ontspant nek

Bevalt deze oefening je? Maak een afspraak en ervaar dat ook jouw klachten op een zachte manier te verhelpen zijn.

Verder