Jochem Oostendorp
Awareness in Motion
Praktijk voor lichaamsgerichte therapie en coaching

Hoofdpijn en migraine

Ook jij kunt leren ontspannen!

Ontspan en verminder hoofdpijn en migraine

Spierspanning speelt een belangrijke rol bij hoofdpijn, migraine en spanningshoofdpijn. Vaak is de oorzaak een verhoogde spierspanning in het hoofd, nek, schouder of bovenste deel van de rug. Er is een pilot studie geweest naar de effectiviteit van de Trager Approach bij hoofdpijn patiënten (universiteit van Zuid Californië). Hieruit bleek dat de Trager Approach het aantal aanvallen van hoofdpijn en het medicijn gebruik bij hoofdpijn verminderde. De Trager Approach leert je systeem beter spierspanning af te bouwen. Je leert dus ontspannen. Je verminderd je hoofdpijn of migraine door het doen van eenvoudige ontspanning oefeningen. Dit effect wordt versterkt doordat het verhoogde lichaamsbewustzijn je in staat stelt ook bewust ontspanning op te roepen wanneer dat nodig is. Omdat de Trager Approach holistisch werkt verminderd het ook de stress gevoeligheid.
Uit eigen ervaring weet ik dat het leren ontspannen de hevigheid van een migraine aanval verminderd en de duur van een migraine aanval verkort.


Zorg dat je recht op zit, schouder, nek en hoofd bevinden zich boven je heupen. Trek je kin iets in (zeker niet meer dan een paar centimeter). Beweeg langzaam, enkele centimeters, je rechter oor naar je rechter schouder. Houd je hoofd even daar en beweeg dan langzaam weer terug. Doe dit ongeveer tien keer en doe dan de linker kant. Je masseert je stijve nek als het ware van binnenuit. Nekklachten kunnen een onderliggende medische oorzaak hebben, raadpleeg een arts.


Deze oefening geeft verlichting bij pijn tussen de schouderbladen. Ga staan met je voeten op schouderbreedte. Buig je knieën een beetje. Wieg met je heupen van voor naar achteren. Laat je armen door de beweging van voor naar achteren zwaaien. Als je deze beweging te pakken hebt ga je hem iets aanpassen. Breng je armen als ze voor je zijn naar elkaar toe en als ze achter je zijn van elkaar af. Ze krijgen dus een diagonale baan. Laat hierbij je schouders hangen en probeer het gewicht van je armen te voelen.

Persoonlijke sessie

Jochem ontspant nek

Bevallen deze oefeningen je? Maak een afspraak en ervaar dat ook jouw klachten op een zachte manier te verhelpen zijn. Je leert spanning los te laten en te herkennen wanneer je deze opbouwt.

Verder