Jochem Oostendorp
Awareness in Motion
Praktijk voor lichaamsgerichte therapie en coaching

Frozen shoulder

Ook jij kunt leren ontspannen!

Vindt de lichtheid terug in je frozen shoulder

Frozen shoulder is een stijve en vaak onbeweeglijke schouder. Het gewrichtskapsel is minder rekbaar of verschrompeld wat pijn en verminderde beweging tot gevolg heeft. Verkeerd en te weinig bewegen is één van de mogelijke oorzaken van deze aandoening. Om klachten te verminderen wordt geadviseerd wordt om de schouder in beweging te houden, binnen de pijngrens. Bij de toepassing van de Trager Approach wordt de schouder met kleine bewegingen bewogen zodat de bewegingen klein en onbelast zijn. Zo kan de soepelheid terugkeren zonder dat deze door de angst voor pijn beperkt wordt.

Een frozen shoulder verloopt in drie fasen:
In de eerste fase zijn er vooral pijnklachten in de schouder. Vaak is de pijn 's nachts het hevigst.
In de tweede fase neemt vooral de stijfheid toe.
In de laatste fase van de frozen shoulder is de beweging al weer verbeterd maar het herstel kan desondanks nog lange tijd duren.

Mijn ervaring is dat de beweging van de schouder beperkt wordt omdat er onbewust angst is voor pijn. Om pijn te voorkomen verkrampen de spieren van het schouderkapsel zich. Door de schouder zacht en langzaam te bewegen komt er weer vertrouwen dat er pijnvrij bewogen kan worden en kan de schouder ontspannen.


Laat je armen hangen. Probeer het gewicht van je armen aan je schouders te voelen. Maak langzaam kleine rondjes met je schouder waarbij je het gewicht van je arm gebruikt om de schouder naar beneden te bewegen. Houdt de beweging klein en langzaam, doe de oefening zo dat het niet pijnlijk is. Doe de beweging niet langer dan goed voelt.

Persoonlijke sessie

Jochem ontspant nek

Bevalt deze oefening je? Maak een afspraak en ervaar dat ook jouw klachten op een zachte manier te verhelpen zijn.

Verder